10. 9. 2013

Ben z útulku Žďár nad Sázavou

     NAŠEL DOMOV 10. 9. 2017 NA AKCI SEN ZVÍŘAT V PRAZE. V ZÁŘÍ 2018 ZEMŘEL V NOVÉM DOMOVĚ NA SELHÁNÍ LEDVIN.

     Dne 3. 9. 2013 jsem se vypravila pro křížence pudla prezentovaného na webu Městské policie Žďár nad Sázavou pod č. 467 - popis útulkuku:


rasa kříženec pudla
stáří 10 let
popis pes černé barvy
nalezen dne 20.6.2013 - veden pod č. 467
charakterisktika vyjádření útulku - klidný, apatický


(fotografie převzata z webu Městské policie)



     Samozřejmě jsem nejela neohlášena, ale přibližně týden předtím jsem se na něho snažila telefonicky informovat. Dozvěděla jsem se, že pes je hluchý a slepý a že se můžu někdy přijet podívat v odpoledních hodinách, neboť právě odpoledne je dobou, kdy zájemce může zařízení navštívit.

     Den před úterní cestou jsem opět volala s provozovatelkou s tím, že bych tedy v úterý odpoledne přijela. Dozvěděla jsem se s údivem, že odpoledne jezdit nemám, nýbrž v dopoledních hodinách a že mám ještě předem zavolat. Naštěstí jsem časově flexibilní, takže změna času pro mě konkrétně nebyl nepřekonatelným problémem – pro jiného člověka však být může. Před vyjetím z Brna jsem tedy dle domluvy znovu volala, že vyrážím, a paní mi sdělila, že strašně prší. Na můj dotaz, zda v dešti psy nevydává, reagovala, že ...ehm, no... vydává. A že mám tedy ještě znovu zavolat. Vyrazila jsem tedy s kamarádkou z Brna, která po shlédnutí mého „pudla“ projevila zájem o adopci štěněte č. 470 nebo pejska č. 463.

     Při příjezdu do Žďáru jsem v souladu s předešlou domluvou opět zavolala paní provozovatelku útulku, abych si upřesnila polohu útulku. Na stránkách Městské policie je uvedeno "ZOO - Onjopa, ulice Vysocká čp. 60". Paní mi sdělila, že to tedy ne, že je to hotel Grunt, že nemá čas mi vysvětlovat, kde to je, a položila telefon. Dotazem na kolemjdoucího policistu jsem během cca 10 sekund zjistila, že hotel Grunt je na Vysocké 62 a je to v podstatě stejný objekt i pro útulek.

     Na zazvonění u branky útulku vyšla nejdříve paní provozovatelka a nepříjemným způsobem se ujistila, že jsem to opravdu já, kdo i přes veškeré odrazovací techniky jednání dorazila pro pudla. Odešla pro něho. Mezitím se objevil pán, který se ptal stejně „příjemným“ způsobem, co chceme, a svou řečí vyvolával dojem, že stejně žádného psa nedostaneme.

     Po nějaké době provozovatelka útulku přivedla na jakési poněkud ošuntělé šňůrce (pravděpodobně výstavním vodítku) smrdícího zadredovaného proplešatělého zanedbaného psa bez obojku. I přesto, že pes měl být údajně starý, hluchý a slepý, evidentně viděl a slyšel a bez problémů se velmi mrštně pohyboval. Neuběhla ani minuta a paní se mě ptala, zda si psa beru. Poté, co jsem natáhla ruku k té šňůrce pochybných kvalit, se na mě utrhla, že mi vodítko nedá, ať si vezmu svoje. Sdělila jsem jí, že bych si ráda toho psa aspoň na chvilku povodila, než se rozhodnu. To mi dovolila. O povaze psa a jeho chování mi nepodala jedinou informaci kromě té, že na dotaz, jak se chová k ostatním psům, zmínila jeho dominantní projevy vůči nějakému spoluobyvateli kotce.

      Paní provozovatelku útulku, tedy osobu, která by především měla mít na srdci nalezení dobrého domova svým svěřencům, jsem ujistila, že si psa vezmu a že kamarádka, která neplánovaně přijela se mnou, projevila zájem o štěňátko. Okamžitě nám odmítla jakéhokoliv dalšího psa vydat s tím (cituji), že „je to divný“. Dva psy naráz nám prý určitě nevydá a odkud prý jsme. Řekla jsme že jedna z Brna a druhá od Brna, a jestli psa vydá, pokud si pro něho přijedeme zvlášť někdy příště. Odvětila, že v žádném případě. Jiný důvod než že „je to divný“ jsme se nedozvěděly.


     Po příjezdu dvou členů Městské policie, která pejsky vydává osvojitelům, paní tvrdila, že všichni ostatní psi v útulku jsou zamluveni. Tím tedy padla možnost adopce nikoliv jen vybraného psa kamarádkou, ale v podstatě jakéhokoliv dalšího psíka v celém útulku. Při vyplňování smlouvy mě navíc poinformovala, že mi domů „poslala zelený“ (myslela Policii ČR, pokud jsem to dobře pochopila), aby zkontrolovali ... čert ví co, nejspíš to, zda psa mám.

     Potvrzení na 200 Kč adopčního poplatku, které lapla z ruky kamarádce, když mi je tato podávala, jsem si musela vyžádat. Nebylo mi vydáno automaticky při převzetí peněz a paní ho nějakých 10 minut vypisovala kdesi v útrobách útulku, zatímco my jsme stále postávaly v dešti před brankou. Očkovací průkaz u psa, kterého jsem si brala 3. 9. 2013, má datum očkování 20. 9. 2013. Pejska, který podle fotky byl do útulku přijat koncem června v docela dobrém stavu, jsem převzala s naprosto katastrofálním stavem kůže. Paní prohlásila, že ho čímsi zapudrovala, což moje veterinářka v Brně označila jako za to nejhorší, co mohla zrovna v tomto případě udělat.

      Fyzický stav pejska v den převzetí:
1) připomínám prezentovaný stav – starý, hluchý a slepý pes,
2) skutečný stav po prohlídce veterinářem –
a) má tukový nádor na boku,
b) má útvar na tváři o velikosti cca 2 cm, který musí co nejdříve ven, buď je to nádor nebo absces z pokousání,
c) zuby jsou zanesené zubním kamenem a jsou v takovém stavu, že jich s největší pravděpodobností bude nutné část odstranit,
d) šelest na srdci (už u mě prodělal i záchvat srdeční slabosti a dostal na srdce léky),
e) začínající šedý zákal – pes je však dobře vidoucí,
f) pes je i slyšící, i když ne na větší vzdálenost,
g) srst převážně vylysalá po celých zádech, kůže šupinatá, se strupy (zcela ponechávám stranou dredy slepené minimálně z části exkrementy a tomu odpovídající zápach), a samozřejmě blechy,
h) známky pokousání max. měsíc starého – strupy (zčásti čerstvě odpadlé) a s tím pravděpodobně související natržené ucho,
i) věk cca 10 – 12 let (toto je JEDINÁ informace útulku odpovídající skutečnosti!).


     Celkový můj osobní dojem z útulku je naprosto shodný s tím, co koluje po internetu, a to, že útulek nemá zájem psy vydávat. Tomu nasvědčuje prvotní nenápadné odrazování od příjezdu, celkově odmítavý a nepříjemný postoj při prezentaci pejska a nepravdivé informace o jeho stavu. Kdo by chtěl starého, hluchého, slepého, možná i ke psům poněkud agresivního psa, že? Odpovídá tomu i přímé odmítnutí vydat psa bez uvedení důvodu či zastrašování Policií ČR, ale také to, že nikde na internetu není k dohledání prezentace psů v útulku kromě té, kterou si vede Městská policie Žďár, byť v útulku jsou údajně psi i z okolních obcí. V souvislosti s tím by mě zajímalo, jakým způsobem jsou pejsci v útulku financováni. Osobně se domnívám ze způsobu jednání paní provozovatelky čili z logiky věci, že to bude nejspíše denní sazbou za psa.

Stav srsti při převzetí - vylysalost, exkrementy po bleškách, zápach, stroupky

Pejsek v den převzetí

Stav zubů v den převzetí

     Pejska jsme okamžitě po dovezení otříhali a vykoupali. Při stříhání těla držel bez problémů, když jsme se však dostali k hlavě, začal být neklidný a při úpravě kolem tlamičky se snažil dokonce kousat. Bylo nám trošku divné, že ta reakce je až tak nepřiměřená. Později na veterině se ukázalo, že pejsek to dělal nejspíše z bolesti, protože stav zubů a ústní dutiny byl natolik špatný, že pejsek musel trpět opravdu velkými bolestmi. Tomu odpovídalo i to, že měl problémy s jídlem i přes to, že jsem mu granule rozmočila a nemusel tudíž kousat. Ostříháním a vykoupáním Beníka však k útlumu zápachu z něho se linoucího prakticky nedošlo, protože hlavním zdrojem mimořádně silného zápachu (v autě nebylo k vydržení ani při otevřených okýnkách) se ukázaly být právě "shnilé" zuby.

Beník po ostříhání a vykoupání - zápach ze srsti je pryč, zápach ze zubů samozřejmě zůstává

Takhle kouká "slepý" pes


Útvar na tváři, ze kterého samovolně vytékal hnis a čirá tekutina

    Tentýž den také absolvoval Beník první veterinární prohlídku s tím, že byly zjištěny výše uvedené skutečnosti a dohodnuta operace za 10 dní, aby se Ben do té doby trošku aklimatizoval a aby byl čas zjistit případné další zdravotní problémy, zkontrolovat stolici atd.

     Beník se tedy seznamoval se psími kamarády, postupně díky kvalitním granulím se mu trošku upravila stolice do standardu, jak je u mých psů zvykem, vyzvracel ještě živé červy, kterých byl zbaven stejně jako blešek. Dostal obleček, protože mu po nutném zkrácení srsti byla zima, pokud nebyl na Slunci, a přibral. Dlužno dodat, že jsem ho z útulku rozhodně nedostala nijak podvyživeného.

     Po jídle vždy pejsek podivně frkal. Pokašlával, jako kdyby mu zaskočilo, a frkal nosem, jakoby se snažil něco vyfrknout. Trvalo to vždy poměrně dlouhou dobu a bylo to dost intenzivní. Nebylo to u něho nic neobvyklého, jen se to po jídle zhoršovalo. Přes den to dělal také, ale vždy to mělo mírnější průběh. Měla jsem za to, že jak hltá, zaskočí mu, a mezitím jídlem má souvislost s pitím vody.

     Nemilé překvapení mě čekalo 10. 9., kdy Beník doma z ničeho nic upadl na zem, začal se třást, klepaly se mu přední tlapky a nemohl se postavit, jen malinko nadzvihovat hlavu. Trvalo to několik minut, během kterých jsem zavolala na veterinu s tím, co se děje a jak mu můžu pomoct. Po zhruba deseti minutách se Beník začal stavět na nohy a do pěti minut už zase bez problémů chodil. Jeli jsme okamžitě na veterinu, kde dostal Enap na srdce, po němž už se záchvat nikdy neopakoval. 

     Bylo jasné, že se při plánované operaci 13. 9. musí brát zřetel na stav jeho srdce. Operace měla v plánu:
-         vyčištění zubů, případně vytrhání několika z nich, což se jevilo už předem jako nezbytné,
-         odstranění útvaru na tváří, 
-         odstranění nádoru na levém boku, 
-         vyčištění análních žlázek, protože při vědomí to nešlo. Beník toho tam měl strašlivě moc a vůbec nechtěl držet, protože ho to asi dost bolelo,
-         vyčištění uší.

     Zhruba po půl hodině operace mě čekalo další nepříjemné překvapení - dostala jsem od veterinářky na výběr, zda má Beníka dál operovat nebo rovnou utratit, protože po očištění zubů se ukázalo, že jejich zanedbání vedlo k zánětu, který nebyl léčen a vedl k vytvoření díry mezi tlamkou a nosní dutinou. To byl také důvod, proč Beník po jídle i mimo něj frkal. Jídlo, pití i sliny mu totiž procházely z úst do nosu. Nutné vytrhání několika zubů kolem mohlo vést k dalšímu zvětšení této dírky (velké cca 3 mm) a hrozily velmi pravděpodobné komplikace, protože v důsledku dráždění jídlem se zánět mohl udržet a způsobit postupné další zvětšování otvoru, což by bylo pro psa velmi bolestivé a mohlo by to vést i k zadušení pejska. Každopádně velmi pravděpodobné byly další pooperační komplikace a následná nutná euthanasie Beníka. To, že narušené dásně kolem dalších zubů vlivem jejich znečištění a následnému zánětu kostí ustoupila a obnažila krčky, bylo v této chvíli zcela podružné. Rozhodla jsem se, že zkusím dát Beníkovi šanci. Beník měl nakonec štěstí a zuby při trhání otvor mezi tlamkou a čenichem nezvětšily.

     Další komplikací při operaci bylo to, že útvar na tvářičce byl již tak veliký, že mu dosahoval až k vnitřní straně ústní dutiny a byl již propojen s cévami, takže velmi silně krvácel při odstraňování.

     Operaci nakonec Beník zvládnul a když se probral po narkoze, viditelně okřál. Až neobvykle. Nepříjemný pooperační stav byl totiž pro něho mnohem příjemnější než to, jakými bolestmi zřejmě trpěl předtím, a Benovi se tedy viditelně ulevilo. K večeru už vesele běhal, radoval se, byl z něho najednou "jiný pes" se vším spokojený, radostný, zvědavý a mazlivý. Učil se chodit s kornoutem na hlavě, velmi dobře ho snášel.

Rána po nádoru na tváři

Rána po nádoru na boku

     Při následných kontrolách se ukázalo, že ATB zabrala a Beníkovi se otvor v tlamičce do vytahování stehů malinkato zatáhl. Mnohem méně frká, přestal být nepříjemný, když se mu sahá kolem tlamky, rány se mu zahojily a ani ta v tlamce zatím nevykazuje žádné znaky zánětu nebo poškození vlivem dráždění jídlem. Není samozřejmě ještě vyhráno, protože komplikace můžou přijít i později, ale zatím to vypadá opravdu dobře. Beníkovi však zůstal zlozvyk, kdy si pacičkou utírá dnes již neexistující útvar na tváři. Dříve si z něho tímto způsobem vyškraboval hnis a vodu a olizoval si je z tlapky. Nyní si bohužel okolí již zcela srostlé pooperační rány rozškrabává, takže se mu tam tvoří stroupky. I když to dělá stále méně, je to činnost, která mu tvářičku mechanicky poškozuje, a proto mu musím po většinu doby stále dávat kornout na hlavu. Ještě že s jeho nošením nemá Beník žádné problémy a tak dobře ho snáší.

Stav Beníka 3 týdny po operaci



     Krátká reportáž TV Vysočina ze 3. 10. 2013 o Beníkovi: http://www.youtube.com/watch?v=WiuoDejrFOY

     K reportáži asi nemusím nic dodávat. Kdo dobře četl řádky výše, udělá si obrázek sám. Co se týče očkováku, tak já mám datum 20. 9. čitelné dobře. A co se týče těch zalepených očí, o jejichž léčení v útulku hovoří paní Sojková, dovoluji si sem vložit výřez z výše uvedené fotografie Beníka od Městské policie, u níž předpokládám, že byla pořízena v den odchytu pejska (ale to je jen můj předpoklad, nemusí to být pravda).


A ještě celá fotografie, z níž byl výřez udělán.

     K ochotě vydávat pejsky bych uvedla dva skeny. Paní Sojková tvrdila v naší přítomnosti dvěma příslušníkům Městské policie, kteří mi předávali k pejskovi smlouvu, že všichni psi jsou zamluvení. Tedy včetně toho štěněte, které chtěla kamarádka. Je to konkrétně to první štěně na skenu nahoře. Sken je proveden - viz pravý dolní roh - dne 4. 9. 2013, tedy den po naší návštěvě v útulku. V té době to štěně bylo v útulku již 7 týdnů.


     A ejhle, to zamluvené štěně je tam dodnes! Jakpak to? To si ho během měsíce zájemce nevzal? Porovnám-li to s jinými útulky, kde se štěňata ani neohřejí... Nehledě na to, že těch "zamluvených" pejsků tam od té doby zůstává víc. A to víme jen o těch pejscích, kteří do útulku přišli ze Žďáru. O ostatních nevíme nic, protože ti nejsou nikde prezentováni. Útulek nemá web, není na FB, nevím o tom, že by inzeroval na bazarech tak, jako to činí jiné útulky. A když se objeví zájemce - já, moje kamárádka a jiní lidé, o kterých vím, některé dokonce už znám i osobně - tak je velká neochota psa vydat nebo dokonce pes vydán není, a to zcela bez zdůvodnění. Za další se mi nelíbilo to, že se mě nikdo nezeptal na to, jak chci toho psíka chovat - zda v bytě, na zahradě, s dětmi, s jinými psy atd.


Odpovědi na stížnost jedné aktivní paní, která podala podnět k řešení na úřady:
 
 

     Doporučuji přečíst i diskuzi pod tímto příspěvkem.

 ***

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

S tímto útulkem mám také zkušenost. U nás (cca 12 km od Žďáru) jsme našli zatoulaného psa. Volali jsme do útulku a tam nám neochotně odpověděli, že nepojedou přece takový kus kvůli jednomu zablešenýmu psovi!Takže ochota sama.

Anonymní řekl(a)...

Bohužel je to tak jak říkáte,útulek je financován MÚ,ale že by ho někdy někdo kontroloval jsem ještě nikdy neslyšela.Je tam strašný bordel,a ještě ve větší hrůze tam žijí psi,a to je prý útulek pod veterinárním dohledem a MP tam snad taky jezdí,nee. Taky mi to připomíná týrání...

Anonymní řekl(a)...

Jela jsem tam jednou, paní byla nevrlá a protivná, nechala mě stát před brankou, ze zapraží na mě křičela, že na psy nevydávají, pak se otočila a vlezla do domu a už neotevřela, je to hrůza, jak to tam vypadá jen od plotu, myslím, že by se s tím mělo začít něco dělat. Bohužel nevím jak, nejradši bych se o ten útulek začala starat sama.

Unknown řekl(a)...

Mirek Landa
Mám ty samé zkušenosti, letos na jaře jsem zajistil nové pány pro dva psy. Dámy si berou z různých útulku staré a nemocné psy. Žďárský útulek označili jako druhý nejhorší v republice. Převzali si hodně zanedbané psy, dnes jsou spokojeni.A chování majitelky útulku? Hodně pod úroveň psa.

Anonymní řekl(a)...

doufám že ty svině co jsou za to zodpovědné sežere rakovina!!

Anonymní řekl(a)...

zeptejte se přímo v dotazovně MÚ: http://zdarns.cz/dotazy/default.asp

Anonymní řekl(a)...

Byly jsme tam shanet pejska pro tetu pani nas servala ze tam nemame co delat a rekla at jdeme pryc. Okolo behalo nekolik civav ktere nevypadaly ze by o ne bylo pecovano..Pani by zaslouzila stejne zachazeni jako to ona dela ke zviratum...

Anonymní řekl(a)...

O čivavy je postaráno pěkně, nádherní pejsci, jsou to pejsci majitelů Sojkových. Měli jsme možnost si jednou vzít pejska z útulku, byli jsme spokojeni, ale asi to bylo tím, že paní Sojková je naše známá...

Anonymní řekl(a)...

Já mám zkušenost starou 20 let,ale taky špatnou,také pejsi paní Sojkové,ale v tomto případě se nedá říct,že by o ně bylo nějak super postaráno :-( Na inzerát jsem se rozjela na Grunt pro štěně fenku Lhasa Apso,paní mi vystrčila ven asi 3 štěňata na výběr -štěňat měla hodně -fenka stála 2000,- byla bez PP,začervená,zablešená,s pupeční kýlou a údajně očkovaná ,ale očkovák jaksi nebyl k mání -takže neočkovaná.Nakonec jsem si ji vzala jen proto,že mi jí bylo líto..

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, je pravda ze tento vas prispevek me v zadnem pripade nezarazil... ja mam z utulkem velke zkusenosti, ve 14ti letech mi umrela fenka a tak jsem jako pubertacka sla s kamarady do utulku ze si vemu noveho, samozrejme mi bylo jasne ze mi ho nedaji jako nezletile...ale prvni co se mi stalo bylo ze pani byla docela prijemna kupodivu a pujcila mi jednoho krasneho labradora na venceni..chodila jsem tam kazdy den, pejsek byl porad spinavy a srst mel hroznou,tak sem si ho pak zacala vodit domu a starala sem se o neho,je npravda ze ke me se tedy pani Sojkova nikdy nechovala spatne. Po pul roce si pejska odvezla naka pani od brna tak sem vencila jineho, byl to vlcak ktery byl hravy a nasli ho u romske rodiny, je pravda ze byl tyrany a mel pretrzene vazy v uchu ale byl hodny a toho sem si tez vodila domu a pote co si ho vzala jedna rodina tak sem jim ho hlidala kdyz otřebovali..a takhle postupne to slo asi 2 - 3 roky a pote jsem si konecne jednoho vzala natrvalo. Je ale pravdou ze pokazde kdyz sem vesla do utulku,praštil me do onosu smrad ktery tam šel cítit, všude bahno a špína.. kotce byli pomalu na rozpadnuti a psi byli nevrlý. Psi ktere sem vencila byli vetsinou zableseny, spinavy a hladovy. Ten muj pejsek co jsem si ho vzala byl docela tlusty kdyz sem si ho prevzala ale behem asi mesice mi zhubl jako kdybych mu nic nedavala, pritom jsem se o nej starala nejlip jak to slo. Po navsteve veterinarky sem zjistila ze ockovani kteri psi dostavaji jsou pry pochybna od neznameho veterinare a ze muj pejsek dostaval nejakou stravu ktera ho delala tlustsim a jakmile dostal normalni stravu tak zhubl na skutecnou vahu..navic ma alergii na mlecne vyrobky a ma problemy s zaludkem takze jedine co ma dovolene sou granule.. ale uz pres dva roky se ma u me dobře :)je pravdou ze to co jsem tam vidavala za jidlo bylo zrni smichane s cim si..myslim ze nakej srot pro kone ktere tam take maji...Je pravda ze ke me se majitelka vzdy chovala slusne ale to pro to ze sem ji ulehcovala praci..ale stav utulku a psů je příšerny. A stemi policisty je pravda ze me take upozornovali ze me policie muze navstivit ale rekla mi ze se to nevstava ale vam to asi rekla horsim tonem..kazdopadne by stim nekdo eml neco udelat !!!!

Anonymní řekl(a)...

Co takhle televize ,většinou se podaří po humbuku v televizi to,že jim zvířata odeberou a umístí je jinde a město už se nebude moct tvářit ,že o ničem neví ! Budou se k tomu muset nějak postavit !

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, 5 let mám pejska z tohoto útulku, zamilovala jsem se na první pohled, i když byl zablešený, bázlivý a vážil 28 kg. Po příjezdu domů zvracel chlupy a šrot, než si zvyknul na granule... Dnes je to krásný, 40 kg vážící pes a ten nejlepší k dětem a baráčku. Doufám, že se podaří situaci nějak vyřešit, i když paní Sojková byla k nám příjemná, psi jsou v šílených podmínkách. Byla jsem tak drzá, že jsem se prodrala dovnitř a byla jsem šokovaná. Snad se věci obrátí k lepšímu.

Unknown řekl(a)...

Pani Sojková má školení veterinárního minima a tím pádem může nakupovat a aplikovat očkovací látky. Kde nakupuje a zda vůbec očkuje je ve hvězdách. Jinak zrušením jejich útulku nastane problém. Za umístění psa jinde by muselo město platit a to hodně. navíc útulky jsou přeplněné. Veterinární kontroly tam neprobíhají.Řešení je ve zřízení nového útulku o což se již delší dobu snažím.

Anonymní řekl(a)...

myslim si ze rozhodneneni dobre aby je ockovala ona. a ten napad na novy utulek se mi zda skvely ale tezky ukol. myslim si ale ze kdyby mesto bylo co k cemu tak poskytne normalnim lidem kousek pozemku,trochu pletiva na plot trochu dreva na boudy a neco na strišky aby chudaci nepromokli a aby davali stejne dotace co dostavala pani sojkova. Mam dojem ze tohle by postacilo aby se plno lidi prihlailo ze se tam o to bude starat a nemusi to byt preci jen jeden. Ja bych se hlasila v první řadě a na tom trvam uz od te doby co jsem tam drive chodila se o ne starat. Vzdyt i kolik mladych lidi milovniku psu je co by dobrovolne pomohli je treba po odpolednach vencit atd.. ale to majitel musi mit snhu se o ty pejsky pořádně postarat..

Veronika Sojková řekl(a)...

Dobrý večer,
Jmenuji se Veronika Sojková a jsem dcerou provozovatelů, městského útulku ve Žďáře nad Sázavou.Je snadné přidat jakýkoli komentář anonymně,nicméně ráda bych to udělala pod svým jménem. Nejsem zaměstnancem útulku, přesto pokud mi to čas dovolí a je potřeba občas jim pomohu. Nemluvím za své rodiče, vyjadřuji pouze svůj osobní názor. Ani matka ani otec nejsou velkými přáteli s počítačem a nemají tedy oficiální stránky s fotografiemi pejsků.
Ráda bych se vyjádřila ke komentáři ohledně posílání rakoviny či jiných nemocí, moje maminka tuto nemoc absolvovala, když mi bylo 10 let bylo to hrozné, trvalo to téměř 1,5 roku a nikomu bych to nepřála.
Velkým problémem, se kterým souhlasím je, že pan i paní Sojkovi vycházejí mnohem lépe se zvířaty než s lidmi, s tím souhlasím, ale bohužel s tím nic nenadělám :- )) je to tak.
Není však pravdou, že by týrali a to jakoukoli formou zvířata. Pokusím se ze svého hlediska reagovat na některé věci. 1. Do útulků si chodí pro psi nejen lidé hodní, ale také lidé, kteří nemají se psi dobré úmysly, netvrdím, že paní , která diskuzi začala je taková, jen chci říct, že takoví lidé jsou. Většinou jsou to lidé z jiných krajů a tipují si psi, kteří se těžko dostávají do klasických rodin. Proto jsou provozovatelé útulků ve střehu, když někdo např. z Brna, kde je útulků povícero si jedou pro pejska 100km někam úplně jinam.
Ale jak říkám, je obtížné to rozpoznat, je to subjektivní hledisko, ale děje se to.
Rorzpočet útulku je omezený a dotace na pejsky se nevztahují na kosmetické úpravy, jako je stříhání a čištění zubů, samozřejmě je to škoda, ale obce nemají finance nazbyt. Já pejska mám stříhání stojí 200,- a čištění zubů 800,- , i když je to dvakrát ročně při počtu např 10 psů si opravdu provozovatelé nemohou dovolit to dělat na vlastní náklady.
Do útulku přichází veterinární kontrola i hygienická kontrola a formuláře se jistě evidují a jsou k nahlédnutí na příslušném úřadě.
Je rozdíl mezi soukromým útulkem a zařízením, které je obce. Provozovatel obecního útulku neodchytává psy, pouze je přebírá od městské policie, pokud tedy je zavěhnutý pes, je potřeba kontaktovat městskou policii, která psa odchytne a odveze. Přilehlé obce a vesnice kontaktují starostu, který se také domlouvá s městskou policií. Že by moji rodiče někomu řekli do telefonu, že nebudou chytat jekéhokoli psa je nepravděpodobné, pouze mohli říct ať pán kontaktuje policii.
Co se týká stravování psů mohu pouze říci, že psi v útulku podvýživou trozhodně netrpí, mají 2 x týdně čerstvé maso, do kterého je pravda, že otec přidává obiloviny, ale ne, aby je ošidil, ale kvůli vláknině, zubům a zažívání. zbytek týdne mají psi granule. Stav útulku není valný s tím souhlasím, ale je těžko říci, zda jsou psi raději na trávě či na betonu a je pravda, že když zaprší, je tam trochu bahna. V žádném útulku to nevoní po fialkách, s tím se taky nedá nic dělat ať je tam beton či není.
Boudy pro pejsky a kotce jsou zateplené a 2x měsíčně desinfikované proti blechám, je to jedna z věcí , na které se zaměřuje kontrola a byl by tedy o takovém pochybení záznam.
Stav zvenčí je věc druhá a souhlasím, že to chce rekonstrukci, samozřejmě na náklady provozovatele, protože obec nemá nazbyt, to není výtka, ale je to tak.
Proto, když do útulku přijde štěňátko malého plemene nebo i více, Sojkovi si útulková štěňata berou domů, do baráku, což můžou potvrdit lidé, ktří je znají. To jsou právě ty údajné čivavy, 3 z pěti oříšků, které si takto vzali, už si nechali. Ani tito psi nejsou týraní, spíš trochu víc při těle.
Samozřejmě to tam nevypadá nejlíp, to netvrdím, samozřejmě nejsou moji rodiče prototypem příjemných provozovatelů ,mohou špatně vyhodnotit situaci, otej je v důchodu a nesurfují na internetu, nemají tam krásné trávníky, výstavní kotce, ale nejsou to zlí lidé a mnohokrát se zamračili i na mě... jasně, ale nikdy, by se nemračili nekřičeli a nebyli hrubí na zvířeta a za tím si stojím. Je mi líto pokud paní dostala mylné informace a omlouvám se za to.
Přeji Vám pěkný večer a děkuji za Váš čas

Týraná zvířata řekl(a)...

Děkuji za příspěvky. Kdo by mohl nějak přispět - svědectvím, stížností, zprávou od veterináře, fotografiemi, prostě jakkoliv, ozvěte se mi na: tyrana.zvirata@gmail.com
Děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Položila jsem dotaz přímo vedení města,o kousek výše je odpověď.Hlaváčková

Týraná zvířata řekl(a)...

Paní Hlaváčková,
mohla byste mi poslat to vyjádření ve skenu na mail? Dala bych to přímo do článku.

Anonymní řekl(a)...

Prosím, jak pokračuje tato událost? Pokud psy platí město, tak je mi jasné, že psy nechtějí vydávat, čím víc psů, tím vyšší platba z magistrátu, Kolik je tam tedy vlastně psů? Neslyšela jsem, že by se psi někde dokrmovali zrním. Když je slečna dcera tak hájí, tak ať se sama postará o jejich stránky na webu. U nás v Táboře taky platí útulek město a o psy je postaráno po všech stránkách výborně, platí jim veterinu i stříhačku. Vypadá to, že tam manželé pěkně na psech rýžují.

Pipi řekl(a)...

Dobrý den, prosím vás, mám stejný problém s tímto útulkem, podle mého názoru jsou tady týraní psi, kteří si zaslouží lepší život. Prosím, kdo je stejného názoru jako já, stačí se jen zkontaktovat a takovou situaci nenechat jen tak být.

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Sylly řekl(a)...

Vypadá to, že Beník si prošel peklem :(